Ahad, 24 Januari 2010

kisdar...

salam...

Semalam saya baru sahaja menjemput seorang sahabat yang pulang dari satu program anak angkat anjuran sebuah kelab di kisdar, pada mulanya saya tak berapa perasan wajah sahabat saya ni dalam keadaan muram, sesampai di rumah barulah saya perasan ada sedikit riak kurang senang di wajahnya, ahh...penat barang kali, maklum sajalah...baru pulang dari berprogram...

sebaik beliau selesai berehat, saya datang ke biliknya untuk bertanya tentang perjalanan program tempoh hari, hm...dasyat juga adik2 yang menyertai program tu, ada yang makan semeja, ada pula yang berkepit ibarat suami n isteri, ada juga yang bagai kekasih sejati, ada yang tangkap gambar seperti selebriti, baru kini saya sedar...pelajar kisdar semuanya berkebolehan... bila di hadapan saya dan sahabat2 lain ibarat pijak semut langsung tak mati, bila dapat keluar berprogram tanpa kelibat MPP aduh...seronok bukan kepalang...lupakah mereka walaupon MPP tidak melihat perbuatan mereka...namun ada Sang Pencipta yang Melihat??

adakah mereka lebih takutkan MPP daripada ALLAH Subhanahu Wa Taala?? saya tertanya2... dimanakah peranan Ahli Jawatan Kuasa Kelab yang menganjurkan program tersebut dalam mengawasi tingkah laku si beruk2 ini? maaf andai saya terkasar bahasa...namun itu yang saya rasakan yang selayaknya...beruk pon tau takutkan manusia kerana beruk2 itu tahu bahawa manusia lebih kuat dari mereka, namun manusia2 ini masih tunjuk berani di hadapan Pencipta mereka sendiri...Nauzubillah...makanya layaklah kiranya saya memanggil mereka ini beruk kuasa dua (lebih teruk dari si beruk).

dan kepada pembaca budiman, masih tidak terlewat untuk kita sama-sama bermuhasabah... peranan siapakah untuk mengubah waqi' yang sebegini, saya rindukan biah solehah yang menjadi idaman kalbu, saya rindukan itu seperti pungguk rindukan bulan...saya rindukan biah yang selayaknya dengan gelaran Islam yang kita bawa, bukan hanya pada nama Islamnya kita semata-mata...ayuh sahabat...masih belum terlambat saya kira, saya hadiahkan pada pembaca budiman...sebait syair yang boleh dijadikan nasihat kita bersama :

Wahai pemuda yang maksiat kepada Rabbul Izzati
Tahukah engkau balasan orang yang derhaka
Baginya neraka penuh gemuruh nyalaan api
Di hari itu tidak boleh berbuat apa-apa lagi
Jika tahan api neraka berbuatlah derhaka
Jika tidak tinggalkan saja
Atas dosa yang telah engkau perbuat
Hapuskanlah bersungguh-sungguh dengan bertaubat

p/s : "jika tahan api neraka berbuatlah derhaka" saya cabar pembaca budiman, andai tahan dengan api neraka...buatlah derhaka...kita lihat siapa yang paling hebat..huhuhu...