Jumaat, 22 Januari 2010

sedihnye...

assalamualaikum...

argh...sedih btul tika ini, dengan tangan aku yang saje2 gatal klik laman web era.fm...aku terlihat "riuh pagi di era" niat di hati sje je nak tgk2, nak YM kwn2 sorang pon tak on9, kisahnye aznil deejay era tu wat kejutan melawat sekolah menengah victoria, tak silap aku kat KL kot...aku pon tak bpe pasti area mne...waktu tu dme nak SPM, nak jawab kertas bahasa melayu, acara sebelum masuk dewan peperiksaan tu student akan berkumpul, menyanyikan "lagu Negaraku" (lagu yang sedapppppppppp tu) then lagu sekolah(dalam bahasa omputih). Last sekali dme akan wat "hakka", tau ape itu "hakka"?lebih kurang macam atlit ragbi selalu wat sebelum masuk bersukan, tujuannye untuk naikkan semangat para student nii (dme akan menjerit dengan gaya macam nak berperang).

Dan lepas je wat menatang "hakka" tu, trus siap2 ready alat tulis,slip or ape lg untuk masuk dewan...tika itu aku tertanya2, sepanjang pengamatan aku, boleh kata majoriti muke budak melayu kat situ, tak tergerak ke ati dme nak bce doa? mne peranan cikgu2?ibarat "hakka" tu dah ckup bagi dme..aduh...adik2...didikan apakah ini??inikah 1 malaysia??seronok sgt wat "hakka" sampai doa pon lupe...makin hari makin menakutkan, gerun aku melihat perubahan demi perubahan...huhu, jd aku sertakan sebuah lirik lagu untuk sme2 pembaca blog ini muhasabah kembali dan sedar...peranan siapa utk kembalikan kegemilangan khilafah.

Adakah kau lupa
Kita pernah berjaya
Adakah kau lupa
Kita pernah berkuasa
Memayungi dua pertiga dunia
Menrentas benua melayar samudera
Keimanan juga ketaqwaan
Rahsia mereka capai kejayaan
Bangunlah wahai anak bangsa
Kita bina kekuatan jiwa
Tempuh rintangan perjuangan
Gemilang generasi yang silam
Membawa arus perubahan
Keikhlasan hati dan nurani
Ketulusan jiwa mereka berjuang
Sejarah telah mengajar kita
Budaya Islam di serata dunia
Membina tamadun berjaya
Merubah mengangkat maruah


sme2 kite hayati lirik ni:-)