Isnin, 8 Februari 2010

saat yang dinanti-nantikan

"Perhatian kepada siswa/siswi kolej islam darul ridzuan, pada hari rabu bersamaan 10/2/2010 akan diadakan majlis permasyhuran MPP sesi 2010/2011 dan juga perjumpaan bersama Rektor Kolej Islam Darul Ridzuan, justeru itu semua pelajar diwajibkan hadir, sekian terima kasih".

Selesai pengumuman ringkas itu saya dan sahabat saya saling berpandangan, kami tersenyum bersama-sama. Mungkin ini saat yang di nanti-nantikan oleh rakan-rakan saya..bukan majlis permasyhuran MPP yang menjadi idaman kalbu, tetapi perjumpaan bersama rektor merupakan saat yang paling manis bagi mereka.

Tidak dapat saya bayangkan apa yang akan berlaku pada hari tersebut, baca saja di blog bumi perak saya merasakan ada bahang panas yang membara-bara. Bersemangat benar mereka bersumpah seranah di dalam blog tersebut, saya pon tidak melepaskan peluang untuk membaca dan menyelami hati rakan-rakan saya yang diluahkan di dalam blog tersebut.

Berpakaian Hitam

Saya juga terbaca beberapa post yang menyuruh berpakaian hitam pada hari tersebut, tujuannya adalah untuk menunjukkan protes kepada pihak pentadbiran kolej. Ahh...malangnya saya tidak memiliki pakaian serba hitam, mahu saja saya ke ipoh sekarang untuk membeli pakaian, namun memikirkan masa yang begitu suntuk dan kekangan kewangan saya kuburkan saja niat berpakaian hitam itu. namun, saya akan berusaha sedaya mungkin untuk berpakaian hitam pada hari itu, tunggu saja kelibat saya nanti.

Dan kepada rakan-rakan saya, mari kita tunjukkan komitmen kita dalam pertemuan ini, namun saya tidak menyuruh rakan-rakan berpakaian serba hitam bagi membuktikan protes anda. Pakailah warna apa sekalipun, asalkan rakan-rakan berani bangun menyatakan hak mahasiswa di hadapan rektor nanti. Jangan hanya berani menyarungkan pakaian hitam berkilat, namun hati menikus bila disuruh bangkit kelak.

esok....

Esok juga kita akan mengetahui siapakah yang menjadi MB yang sah di negeri kesayangan kita ini. semoga keadilan akan terpancar dengan doa rakyat negeri perak, sudah masuk 7 tahun saya bermastautin di negeri ini, di bumi inilah tempat saya menimba ilmu, jatuh bangun sebagai si penuntut ilmu...saya juga sayangkan negeri ini sepertimana anda sayangkan negeri ini.

Saya percaya...rakan-rakan saya turut merasakan perasaan yang sama...apatah lagi ini negeri kelahiran mereka, tanah tumpah darah mereka...sudah tentu kasih sayang rakan-rakan lebih berganda dari saya, insyaALLAH, kemengangan di pihak yang benar...amin.