Rabu, 7 April 2010

aku mesti...

Aku mesti kaya ilmu,
macam padi kaya berasnya,
umpama laut kaya hasilnya,
padi manfaatnya pada si petani,
laut budinya pada si nelayan,
aku berjasa pada saudara.

Aku mesti jadi anak solehah,
bilamana aku mula berdoa,
jadi jariah pada ibu bapaku,
syurga pada mereka pintaku,
setimpal budi mereka padaku.

Aku mesti jadi hamba sabar,
semua kurniaan Sang Kekasihku,
manakan boleh hatiku mengeluh,
kelak pasti sabarku menggunung,
pasti sabarku dihitung.

Aku mesti jadi da'ie hebat,
bilamana aku mula berkata,
seluruh jiwaku turut merasa,
terjemahan cintaku padaNYA,
bilamana kalamku mula menari,
selamanya segar nurkilanku,
kerana Islam harum martabatku.

aku mesti jadi pejuang,
matiku juga sebagai pejuang,
kerana inilah pelaburanku.
ini jugalah perniagaanku,
untuk ayah, ibu dan saudaraku,
moga istiqamah aku di jalan itu,
janji syurga, itu tempatku...
insyaALLAH.